Creatieve tijd voor jezelf

doelenplanner

Ontspannen met een doelenplanner en 10 tips

Deel dit met je vrienden

Waarom een doelenplanner?

Ik heb een doelenplanner gemaakt met een specifieke reden. Bij mij is autisme vastgesteld en daarom is het extra belangrijk om goed voor mezelf te zorgen. Het autisme heeft geleid tot meerdere depressies, blijkt achteraf. Dat wil ik niet nog een keer doormaken. Niet voor mezelf en niet voor mijn gezin en omgeving. Ik dompel me graag onder in werk en vergeet dan te ontspannen, wat wel heel belangrijk is voor mij (en vast niet alleen voor mij). Daarom deel ik hem met jullie. Hij is nog niet af, ik ga er de komende dagen aan werken. Wat creatieve tijd voor mezelf.

Ontspannen: mijn tien tips (o nee, elf)

Ik heb een soort checklist in mijn hoofd van dingen die voor mij belangrijk zijn om te doen om te ontspannen, om tijd voor mezelf te vinden, om tot rust te komen. Alles wat in mijn hoofd zit, is extra ballast. Op papier zetten is beter. Vandaar de doelenplanner. Mijn doelen:

1. Knuffelen met de haantjes, de katten en mijn gezin

2. Een halfuur per dag intensief bewegen. Elk uur even bewegen.

3. Naar buiten (of het nou regent of zonnig is). Even de tuin in, een straatje om, de natuur bekijken. Checken of er nog een paddenstoel groeit, kijken hoe de kleur van de blaadjes aan de bomen veranderen, of er nog nieuwe bloemen of besjes groeien aan de bomen of struiken.

4. Zonlicht vangen, als het kan. Vitamine D opdoen, 15 minuten. Dat is belangrijk, dat weet ik. Iedere dag ga ik even naar buiten. Vergeet ik het en ik merk het meteen.

5. Tekenen of kleuren, 15 minuten. Ik maak natuurlijk zelf regelmatig kleurplaten die ik ook met jullie deel, maar ik merk ook echt dat het inkleuren daarvan, de kleuren naast elkaar leggen, het vergelijken van de kleuren me veel goed doet. Ik heb het nodig.

6. Douchen of in bad met een ontspannende geur.

7. Tijd nemen voor een lekker kopje koffie of thee (bij voorkeur uit een Kukelkipjesmok 😉 ), minimaal 1 keer per dag

8. Een opgeruimd huis in de avond.

9. Muziek luisteren, welke soort is afhankelijk van mijn stemming en humeur.

10. Een lekkere (gezonde) lunch

11. Een boek lezen (20 minuten achter elkaar, dat is niet altijd even makkelijk hier).

12. Welke aanvulling heb jij voor mij? Laat het weten in een reactie!

Mijn doelenplanner

Ik deel met jullie mijn checklist. Als je zin hebt, mag ook voor jezelf een te maken. Lekker doen, even een creatief momentje voor jezelf. Maak er een klein tekeningetje bij: een bloemetje of een hartje zodat je er elke dag even aan denkt dat je voor jezelf moet zorgen. Dat is belangrijk, zeker in deze lastige onzekere tijden. Van de bovenstaande mogelijkheden selecteerde ik vijf hoofddoelen. Die werk ik verder uit.

Denk er wel aan bij het bepalen van je doelen dat het handig is als ze realistisch zijn en haalbaar. Een groter doel kan samenhangen met verschillende subdoelen, dus dat kan je aangeven in de checklist. Zorg dat een doel meetbaar is.  

Nou, heel veel groeten en ontspannen plezier, Esther

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
doelenplanner

1 reactie op “Ontspannen met een doelenplanner en 10 tips”

  1. Wauw, wat klinkt dit goed. En eigenlijk vanzelfsprekend.
    Maar dat is het helaas niet.
    Dank je voor het delen.
    Tip? Je hebt tip 4 overgeslagen en daarvoor twee keer tip 3.
    En die twee keer tip 3 vind ik eigenlijk 1 tip.
    Dus je hebt echt 10 tips 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top