Creatieve tijd voor jezelf

Droomvallei Uitgeverij

Droomvallei Uitgeverij

Deel dit met je vrienden

Dit jaar bestaat mijn uitgeverij, Droomvallei Uitgeverij, tien jaar. Toen ik begon als uitgever bij Droomvallei Uitgeverij, heb ik het vak spelenderwijs geleerd. Natuurlijk wel met een goede technische bedrijfskundige ervaring en de nodige creatieve aanleg, maar een opmaakprogramma voor een boek had ik nog nooit open gehad. Omdat ik begon met het uitgeven van mijn eigen boeken, was dat ook niet erg. Ik had tijd zat om het uit te zoeken en kennis op te bouwen. En die is nodig.

Droomvallei Uitgeverij

Inmiddels zijn er bij mijn uitgeverij meer dan 50 auteurs betrokken en hebben we een hele organisatie ingericht. Op de achtergrond helpt mijn man me en ik werk met een aantal ZZp-ers, bijvoorbeeld voor het stabiel houden van de website en voor ondersteuning in de pr en marketing.

Zowat elke dag ontvang ik manuscripten in de e-mail van auteurs die mijn website hebben gezien en enthousiast zijn over mijn uitgeverij. Dat doet me goed, want de afgelopen tien jaar heb ik er hard aan gewerkt om iets moois neer te zetten. Het is fijn als dat herkend en erkend wordt. Toch neem ik op dit moment geen manuscripten aan, staat er op de website. Het is veel werk om een boek netjes naar de drukker te krijgen en ik vind het belangrijk om elk boek tijd en aandacht te geven.

Droomvallei Uitgeverij

Het uitgeefvak

Hoe gaat het in z’n werk? Ik ontvang een manuscript in de e-mail. Vaak stuurt een auteur een begeleidende brief mee waarom hij of zij het manuscript naar mijn uitgeverij toestuurt. Dat is fijn. Ik kijk of het boek qua focus bij de uitgeverij past (fijne boeken, ook over ingewikkelde onderwerpen). Ik bekijk het manuscript snel om te beoordelen hoe het is geschreven en of het me aantrekt. Mijn bevindingen geef ik door. Vaak geef ik een aantal tips door om het boek beter te maken, zeker als  ik besluit om het boek op te nemen in mijn fonds. Soms adviseer ik een schrijfcoach.

redactie

Het boek gaat naar de redactie om ervoor te zorgen dat alle fouten eruit worden gehaald. De auteur gaat er dan nog een keer grondig doorheen. Het boek wordt opgemaakt, binnenwerk en kaft apart. Op de website wordt het product aangemaakt en met de auteur maak ik een pr plan om het boek goed onder de aandacht te kunnen brengen. Na de proefdruk kan het definitief naar de drukker.

pr

We zoeken contact met bloggers (bijvoorbeeld van mustreadsornot) om mee te doen aan een blogtour of recensie. Het boek wordt aangemeld bij het centraal boekhuis zodat het straks bij alle online boekhandels te verkrijgen is. Dit hele proces duurt een half jaar, minimaal. Geen haastwerk, maar alles zo goed mogelijk maken. Bij een kinderboek worden ook nog illustraties gemaakt, dat kost vaak ook een halfjaar.
Het is een leuk en intensief proces dat na al die jaren nog niet verveelt. Gelukkig! Meer over mij lees je hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top