autisme en de middelbare school

Autisme en de middelbare school: de stoppen slaan door

Autisme en de middelbare school hoeft geen onmogelijke situatie te zijn, maar de coronatijd maakt het wel extra kwetsbaar, ervaren wij. De voortdurende veranderingen en aanpassingen vergen het uiterste van het alle leerlingen en docenten, maar komen extra hard aan bij leerlingen met autisme. Doordat de hersenen van mensen met autisme anders werken, slaan de stoppen eerder door. Vervelend voor hem en ons (eufemisme).

Autisme en de middelbare school

Elke zaterdag maken we een schoolplanning voor de komende week. Welk huiswerk staat er in de agenda, komen er toetsen aan, wat moet er ingeleverd worden. Zoon was uit zichzelf al begonnen, bleek toen hij boos (eufemisme) kwam vertellen dat een toets van donderdag naar de maandag ervoor was verplaatst. De avond van te voren. Terwijl de docent had gezegd dat het op donderdag zou zijn. Er was geen bericht gestuurd. Geen mail. Geen mededeling in de klas. Ook niet in de andere groep, zei een klasgenoot desgevraagd via de chat.

Elke dag mailen en bellen

Op het moment ben ik een lastpak voor de school en daar voel ik me best schuldig over. Het is elke dag nodig om contact te hebben met de school. Omdat gemaakte afspraken niet worden doorgevoerd en nagekomen, wat weer nieuwe problemen en stress oplevert. Zoon wil niks liever dan zijn school succesvol afronden, maar blokkeert en gebruikt mij als kop van jut.

Ik zucht en stuur het zoveelste mailtje aan school. De afspraak is dat toetsen een week van te voren worden aangekondigd, dus waarom gaat de toets ineens naar voren, zonder nader bericht? Hoe kan dit gebeuren? Iedereen is gebaat bij een goede communicatie en het nakomen van afspraken, lijkt mij.

Zoon gooit zijn wiskunde boek op mijn schoot en ‘beveelt’ me een samenvatting te maken. Dat doe ik. Hij gaat naar buiten om met de nieuwe bijl hout te hakken. Ik ben toch wat trots. Want ondanks alles gaat hij aan de slag met zijn wiskunde om de toets maandag te kunnen maken. De schade negeren we zo goed mogelijk. En we plannen iets extra’s in aan leuke dingen. Ik pak het boek en begin aan de samenvatting. Mijn eigen plannen, lekker wandelen of naar zee, streep ik door.

elke dag wat leuks

2 reacties op “Autisme en de middelbare school: de stoppen slaan door”

  1. Al is het op een totaal andere manier maar wat een herkenning over het gebaat zijn bij een goede communicatie en dat dit er nog weleens flink aan schort. Heel veel sterkte met deze moeilijke situatie in en mede door deze rare tijd

  2. Pingback: Code rood - Creatieve tijd voor jezelf

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *